11.15.2012

Lovely old people

Hei,

Jeg hadde en veldig fin opplevelse idag på jobben. Det gjelder
to eldre mennesker som bor sammen. De var 93 og 94 år gamle. Kvinnen hadde dårlig syn ellers bra. Mann hadde ingen store plager bortsett fra det å være litt svimmel av og til og har falltendens, men ellers oppegående.

 Det var midt på dagen. Da jeg kom for å hjelpe med diverse, har mannen allerede satt seg ned ved bordet. Han har tatt  frem brødskiver, smør og syltetøy og noe annet til pålegg, og skulle akkurat til å spise.
Så begynte det uventede.
Kvinnen som nesten ikke kunne se, begynte å små skjeftet på mannen. "Du skal ikke begynne å spise det der, vet ikke du at det er snart lunsj?
Mann: Javel, neivel, hadde lyst å spise det nå!
Kvinnen: Nei, forstå ikke du det? Vi skal ha suppe nå.

Dere som leser klarer ikke å forestille hvordan de to så ut...og alle de uttrykkene! Mannen ga ikke noe uttrykk for at han var lei seg for noe. Han sa ikke noen spesielt til kvinnen heller.

Han reagerte ved å begynne å samle pent tingene midt på bordet slik at jeg kunne bare putte disse tilbake i kjøleskapet. Så trakk mannen seg litt tilbake...ga tydelig tegn på at han adlydet kvinnen. Ikke gjøre noe stort av det.

Dette var en enkel hverdag vil jeg tro hos disse folkene, kvinnen styrer, mannen adlyder, ikke noe mer enn det! alt iorden!
men for meg  siden jeg ikke har vært der før, var opplevelsen aldeles rørende....
Jeg ble faktisk litt rørt til tårer!

Det er ikke hverdagslige å oppleve så gamle folk på 93 og 94 som er så oppegående som de..

Jeg stå ved komfyren og laget klar "blomkål suppen" og jeg hadde ryggen til de, mens samtalen foregikk der bak meg. Jeg har kost meg med opplevelsen.

Jeg smilte og var glad og ble så ydmyk av å være tilstede hos disse skjønne gamle folkene  og for å ha fått opplevd dette.

Kommer jeg til å bli så gammel? Frisk? Oppegående? Nei det tror jeg ikke tenkte jeg!
Jeg som stresser mye tenkte jeg ! Jeg har muligens forkortet livet mitt med noen år?.

Jeg skal være så heldig hvis jeg kommer å ha halvparten av deres gode helse, tenkte jeg!
og hvis jeg kommer til å bli så gammel som de! ... Alderdom, helse, samhold..osv.

Det er noe å reflektere litt over !

Hadet bra folkens! og takk for at dere er med meg,

også idag!



(Thanks to:  Mrkate.com)




Dette er bare meg... bildet er tatt den 06.11.12

No comments:

Post a Comment